Debra Franses Bean born for art

Debra Franses Bean was born in London in 1967, she studied Politics and Economics and initially pursued a career in advertising. She has lived and worked in New York and London, where she is now based.  Her Artbags have been exhibited in galleries around the globe and she also undertakes private commissions.  In 2015 she created works for the Coca Cola Museum to celebrate 100 years of the iconic coke bottle design and her works were shown alongside pieces by some of Debra’s own personal art heroes. Debra is one of the selected artist for Masterpieces that Cobra Art works with.

Debra offers you a window into her soul

Debra beschrijft de Artbags als een venster naar haar ziel en het was tijdens het studeren aan Central St Martins School of Art (2002-2005) dat het idee voor deze eerste tas geboren werd. Debra nam een ​​prachtige handtas van een top couture-huis en bewerkte deze in een siliconen mal voor gieten. De eerste tas had een zware witte pleister, maar haar volgende tas, Catch, was gegoten in hars en had een goudvis in een tank met water, gemonteerd op een sokkel. Haar eerste werken waren zeer autobiografisch omdat ze door deze tassen visualiseerden hoe ze zich voelde over verschillende perioden van haar leven. Hoewel deze focus in de loop van de tijd is verschoven, erkent Debra dat elke tas een destillatie is van wie ze heeft ontmoet, waar ze is geweest en wat ze heeft gezien in de wereld. Zoals Debra uitlegt: ‘… alle interacties laten een spoor achter in mij dat mijn werk inspireert’. Elke Artbag heeft een titel en deze zijn even intrigerend: van een enkel, pittig woord tot slimme, tot nadenken stemmende uitspraken die de Artbag omschrijven en definiëren.

Buy Debra Franses Bean at Cobra Art

As one of the artists Cobra Art collaborates, Debra Franses Bean has delivered many beautiful works of art. Debra explores ideas centred on consumption and mass production, and recognises the complex relationship we have with material objects as consumable goods. With their kitschy elements these works are a clear nod to pop art, however, they also reference our contemporary digital age, as the contents would be acquired through online shopping and social networking. Objects span the low and high levels of comfort, prestige and style. The process of resin encapsulation results in a visually-heightened presentation of the chosen items, with the anticipation of their consumption forever suspended in time and never to be realised.